Het belang van een contentplanning

13-7-2021
De vakantie staat voor de deur. Heerlijk! Hoog tijd om een aantal weken even helemaal offline te gaan. Geen gepling van appjes, mailtjes of andere notificaties. Stilte! Maar terwijl jij geniet van je welverdiende rust, zitten jouw volgers te wachten op een teken van leven.

Helaas… het mag dan wel vakantie zijn, social media gaat nooit offline. Maar hoe zorg je er voor dat jouw social media kanalen ‘online’ blijven, met minimale inspanning, terwijl jij met een cocktail aan het zwembad ligt? Het antwoord: met behulp van een duidelijke contentplanning voor social media!

Wat is een contentplanning?

Maar wat is dat nu eigenlijk, een contentplanning? Simpel gezegd is het een planning waarin staat welke content er gecommuniceerd wordt, via welk kanaal en op welk moment. Erg handig. Want op deze manier heb je in een oogopslag inzichtelijk hoe jouw planning eruit ziet voor de komende weken.

Voordelen

Een groot voordeel is dat je tijdens het inplannen van dit schema, bewust bezig bent met de doelen en strategie van jouw bedrijf. Omdat je de tijd neemt om eens goed na te denken over de boodschap die je wilt delen, voorkom je snelle hapsnap posts die niet bijdragen aan het verhaal dat je wilt vertellen. 

Maar er zijn meer voordelen die een goede contentplanning met zich meebrengt:

  • Geen lastminute stress
  • Je behoudt consistentie in het plaatsen van je berichten
  • Je blijft zichtbaar, ook tijdens vakanties of in het weekend 

Hoe maak je een contentplanning?

Ben je klaar om aan de slag te gaan met het maken van een contentplanning voor jouw social media kanalen? Goed bezig! Het is belangrijk om eerst in kaart te brengen welke doelen je wilt behalen met het gebruik van social media. Bepaal jouw focus.

Vervolgens noteer je welke onderwerpen je wilt behandelen en welke kanalen je hiervoor wilt inzetten. 

Tip! Bedenk goed waar jouw doelgroep zich bevindt en focus je op die kanalen.

Heb je bovenstaande stappen doorlopen? Dan is het tijd om jouw contentkalender te vullen. Je kunt gebruik maken van een Excel bestand, maar er bestaan ook een aantal online tools die je hiervoor kunt gebruiken.

Aan de slag!

Het aanbrengen van structuur in je content is niet alleen prettig, maar ook waardevol voor je onderneming. Vind je het lastig om zelf met een contentplanning aan de slag te gaan? Wij helpen je graag op weg. Neem in dat geval contact op, zodat we er samen voor kunnen zorgen dat jij straks met een gerust hart op vakantie kunt.